Z każdą dekadą broń, pojazdy, technologia wojskowa są coraz nowocześniejsze i zaawansowane. Nie inaczej jest w przypadku odrzutowców wojskowych. Obecna, piąta już, generacja tych maszyn to niewielka grupa najbardziej nowoczesnych samolotów bojowych, które kiedykolwiek zostały wyprodukowane.
Zacznijmy od samolotu pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych. Mowa tutaj o F-22 Raprtor, który swój pierwszy lot odbyło 30 lat temu, a więc w roku 1990. Samolot ten miał być modelem zdolnym do objęcia dominacji powietrznej w przypadku wybuch kolejnej wojny światowej. F-22 projektowana tak by mógł sprawdzać się w przypadku przewagi liczebnej wroga oraz przy rozbudowanej obronie przeciwlotniczej. Na pierwszym miejscu postawiono na zdolności bojowe, nie liczono się z kosztami. 40% masy samolotu stanowi niezwykle cenny tytan. Raptor był nowoczesnym samolotem bojowym, który miał konkurować z nowoczesnymi samolotami wroga, jednak po upadku ZSRR okazało się, że w konfliktach lokalnych równie dobrze sprawdzają się maszyny mniej skomplikowane, a za tym tańsze. Ostatecznie wyprodukowano 187 maszyn (plus 8 maszyn testowych) z 750 planowanych. Samolot jednak wprowadzono do regularnych sił powietrznych USA w sumie po 15 latach od pierwszego lotu. Obecnie F-22 Raptor to samolot nadający się do uderzania na cele naziemne. To również powietrzny punkt dowodzenia i rozpoznania, „niewidzialny” myśliwiec oraz maszyn do walki radioelektrycznej.
Drugim samolotem na naszej liście jest tym razem samolot produkcji rosyjskiej. Mowa o PAK FA, którego znana nazwa to również Su-57. Jest to pierwszy samolot opracowany od podstaw w Rosji. Konstrukcja powstała według ambitnych planów biura Suchoja. Samolot ma być latającym robotem, a pilot ma w nim pełnić funkcje pomocnicze. Piszemy, ze ma być, bo prawda jest taka, że samolot jest w trakcie testów, a na stan armii rosyjskiej miał trafić już w 2019 roku. Do tej pory wyprodukowano kilkanaście egzemplarzy, chociaż żadnego z docelowym silnikiem. PAK FA już wzbudza wielkie zainteresowanie. Indie zgłosiły się do chęci współfinansowania części kosztów, a Brazylia zapowiedziała, że jak powstanie wersja docelowa to będzie chciała nabyć produkt. Po zakończonych pracach ma również powstać w przyszłości model lekkiego samolotu wielozadaniowego opartego o zdobyte doświadczenie z produkcji PAK FA. Czy model powstanie, jakie będą jego funkcje oraz możliwości bojowe jeszcze nie wiadomo. Wiadomo natomiast, że Rosja chce wyprodukować swój własny model 5 generacji, a pierwszy lot prototypem PAK FA odbył się w roku 2010.